Tjarve

Alla inlägg under augusti 2012

Av Maria Rölvåg - 29 augusti 2012 22:20

Efter gårdagens dystra inlägg ska jag nu skriva ett positivare inlägg.

Har idag mått mycket bättre i ryggen. Värktabletter i massor och en hel natts sömn har lindrat mycket. Är inte helt återställd men får jag tid hos min sjukgymnast så ska jag snart vara i samma skick som förut.

Tillbringade dagen med att surfa på Tradera. Fyndade en jättefin höstkappa och läste många knasiga annonser. Har själv lagt ut några saker till auktion. Får se om jag får något napp. Det är inga märkvärdiga saker men de är alltför värdefulla att kastas.


Har läst i bloggen längre bakåt i tiden och insett att mitt behov av att blogga uppstår när jag får en släng av depression och frustration. Borde ju skriva lite mer om de positiva sakerna som händer också. Skäms på mig....

Men jag skriver ju också för att jag ska få distans till de negativa känslorna som uppstår. Skulle jag bara skriva om de positiva sakerna som händer skulle jag inte vara sann mot mig själv. Men jag måste erkänna i ärlighetens namn att det ska råda en viss balans ändå mellan inläggen. 


För Bambi och lilla mamman händer mycket just nu. Livsförändringar som sätter deras tillvaro på prov, även min. Jag tycker det är positivt men det kan vara skrämmande för en tonåring med nya utmaningar och livsförändringar. De har hela framtiden framför sig och jag önskar dem all lycka för det förtjänar dom. Älskar er av hela mitt hjärta och jag finns alltid bakom er som skydd och aldrig framför er som hinder.


Imorrn ska jag arbeta är min plan. Värktabletterna följer med och går det inte så går jag hem. Det gäller att lyssna på sin kropp och inte tro att man är oförstörbar. Allt har sin tid och ibland får man gilla läget.

Rosor är röda, violer är blå, men vissa saker rår man inte på. (eller hur det nu var)

Amen.


Av Maria Rölvåg - 28 augusti 2012 08:52

Jaha så är hösten på väg med, bokstavligt talat, stormsteg. Blåste igår och ösregnade som bara den! Idag är det mulet men regnandet och blåsten har upphört. Är dock inte på mitt bästa humör för det.


Vaknade inatt av en huggande känsla i ryggen, sov som en kratta efter det och vaknade kl 6 (fast jag kan sova till 7.00!) av en storsnarkande man, dotterns pipande väckarklocka och sjukt ont i ryggen. Hrm, en bättre start på dagen hade varit trevligare.

De som känner mig vet att jag lider av ryggproblem sedan flera år.

Men för att de som inte vet ska få veta hur det är ställt med mig så kommer här en produktbeskrivning av mig:

Har belastningsskador efter ett fysiskt monotont arbete som sömmerska. När vädret slår om och blir blåsigt, kyligt och blött så kan jag till 99 %  ge mig fan på att jag får problem med ryggen. Psykisk stress är även en stor faktor som påverkar mitt mående fysiskt. Har varit en del av den varan sen jag började om att arbeta efter semestern och den lär inte minska heller. Denna höst fram till jul kommer att sätta mig och mina kollegors tålamod och stresstålighet på prov. Amen på det.

Jag har en liten skolios i bröstryggen som gör att mina ryggkotor lättare än andras ryggar, vrider sig och skapar låsningar. Stressen gör att musklerna spänner sig och svisch, så flyttar kotorna på sig som de vill.

Det är ett helvete rent ut sagt, för när det händer så gör det så fruktansvärt ont. Musklerna krampar ihop och det sliter och drar i ryggen. Kan närmast beskrivas som en jättestor machete stuckits rakt igenom kroppen, då även bröstbenet gör ont och jag kan inte andas normalt.

Ofta ger krampen med sig efter ett par dagar, under tiden gäller värktabletter och försöka hitta viloställningar där jag kan slappna av. Men jag måste uppsöka sjukgymnasten så fort som möjligt och få bort låsningarna annars blir jag snedställd i ryggraden och musklerna belastas snett. Ju längre tiden går, ju svårare blir det att rätta till och fler kotor dras ur läge och fler besök hos sjukgymnasten måste jag göra.

Vid ett tillfälle besökte jag en kiropraktor som kör med ruffare metoder än en sjukgymnast. Principen är densamma att rätta till kotorna. Kan bara säga att det gör jag INTE om. Fick bara ännu mer ont i musklerna och vid återbesöket hos honom så blev jag ifrågasatt vad jag hållit på med (?) eftersom jag var värre däran än vid första besöket. Jag hade inte gjort något annat än försökt leva som vanligt men talade om att det gjorde jäkligt ont i musklerna efter första besöket. Jag har även sedan den behandlingen fått "sviter" med knäppningar i nacken som kommer när jag vrider huvudet i ett visst läge. Ibland smäller det ordentligt högt men det gör då inte ont. Är bara jävligt obehagligt och folk kan ibland reagera på ljudet och titta underligt på mig. Men så är ju inte jag som alla andra heller så det spelar ingen roll.

Nog om detta men ibland behövs det förklaras, för det där med ryggont brukar idag förknippas med stillasittande arbete och en lat livsstil. ALL ryggont kan inte förklaras med det och nästa gång ni möter någon med värk; fråga så får ni de svar som är de rätta för just den personen.

Nu kom jag ur spår med mitt blogg inlägg. Men min virrhjärna behöver rapa ibland och få ner det jag har i huvudet annars kan jag inte släppa det och så funderar jag så jävla mycket hela tiden, dygnet runt bla bla bla. Men NU så har jag skrivit nog om det.


Vad jag skulle skriva om var att jag träffade en bekant, Ugglan, som håller på med lite alternativa metoder till traditionell vetenskaplig medicin. Ugglan är intresserad av healing, akupunktur, lite paranormala aktivteter, naturliga örtmediciner  m.m. Lite eljest men en mycket trevlig människa som är öppen för andra sker än det traditionella.

Ugglan berättade för mig om hur vinden faktiskt kan påverka folk. Hon beskrev det närmast såhär att när det blåser ute så är vissa människor känsligare än andra för att få värk i kroppen. Speciellt de som lider av ledgångsreumatism och äldre människor med utslitna leder. De som är känsliga för vind, får vinden in i kroppen om de inte skyddat sig ordentligt med kläder. Då spelar det ingen roll om det är stormiga eller kyliga vindar utan även de varma sköna vindar som kan blåsa på sommaren. Ugglan beskrev det som att vinden tar sig in i kroppen och skapar obalans. De områden som inte är skyddad tillräckligt får man ont i. Värken kan flyttas sig runt i kroppen just på grund av att vinden flyttar sig inne i kroppen. Ugglan sade också att en del blir arga och irriterade när det blåser. När jag tänkte efter så minns jag att min far kunde få kort stubin och bli riktigt irriterad på att det just blåste hårt. Även jag kan ibland bli stingslig och sur av blåst. Men jag vet ju att jag får ont i kroppen av blåsten och jag vet ju att han hade kort humör ändå oavsett väder...

Ugglan "diagnosticerade" mig sedan genom att jag tillhör denna kategori av känsliga människor och är just känslig för vind och borde klä mig ordentligt. Men vad gör man åt det då? Nä, det hade Ugglan inget svar på annat än att vara medveten om att man var känsligare än andra. Som en slags bekräftelse och förklaring på vad som hände i kroppen.

Ja jag vet inte. Jag tycker det låter lite otroligt att vinden skulle kunna komma IN i kroppen och orsaka oreda och värk. Jag vet i alla fall att mina muskler blir mer spända av kyla, blåst och fuktigt väder. Att vinden blåser PÅ min kropp och ställer till oreda kan nog vara en naturlig förklaring. Ni vet ju att de flesta som suttit i drag och kyliga rum, inte mår bra av det.


Nu måste jag sluta med dom här dumheterna. Att sitta och skriva vid datorn förvärrar värken. Det är bara att bryta ihop å gå vidare, åsså ett amen på det.


Ovido - Quiz & Flashcards