Tjarve

Direktlänk till inlägg 11 maj 2014

A feather that became a hen

Av Maria Rölvåg - 11 maj 2014 13:08







Varför blir en del så provocerade av ordet Hen?

Hade en livlig diskussion igår med en person på det sociala mediet Facebook.


Personen var uppenbarligen provocerad och förkastade att jag benämnde Österrikes vinnare av eurovision, Conchita, som Hen. Hen är ett könsneutralt ord som kan användas i genussammanhang, där en person som vill tillhöra bägge könen ska få kalla sig hen om denne person vill det. 

Jag tyckte det passade bra eftersom han klär sig som kvinna men valt att ha kvar sitt skägg, använder ett kvinnligt artistnam men privat har ett manligt namn. Man + kvinnliga attribut = Hen 

Min tanke var inte att försöka verka politiskt korrekt utan kände direkt att hen passade in i min värld.

Lägger heller ingen värdering i det och jag vill förtydliga att jag inte är någon homofob. Ska absolut tilläggas att jag älskade låten och framträdandet! En riktig käftsmäll till homofoberna och Ryssland som försökt stoppa henne/honom/hen att uppträda. Ligger helt rätt i tiden med de fascistiska vindar som blåser i Europa med antidemokrater som vill komma till makten. 


Men kritikerna som motargumenterar denna benämning går i taket och vill att det ska användas ord som Den och Det istället.

Men för helsicke, inte fan vill man bli kallad för Det/Den?? Man är väl människa med känslor och ett jag.

Tyvärr missbrukas ordet i alla möjliga sammanhang som i skolans värld där det ska skrivas hen i dokument som rör elever. Där har man helt missat poängen med ordet. Det går faktiskt fortfarande att skriva orden elev/eleven som är lika neutralt och har ingen genuskoppling. 


I norrland använder vi ordet He i många sammanhang. Det är språkligt vedertaget hos oss just i norrland. Inte fan äre nån som retar sig på det, fast det ordet är lika obegripligt när man inte förstår innebörden av det. 


Så, jag kommer fortfarande att använda ordet Hen i dess rätta sammanhang och struntar i idioter som ska tysta ner mig.

Hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen hen HEN!   

Om någon fler känner sig provocerad så varsågod att göra din åsikt hörd och kommentera inägget.


Gå i frid amen och allt det där.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Rölvåg - 18 september 2015 10:17

Den 7 juli upptäckte jag att jag inte såg ut som jag brukar och hittade en knöl i mitt högra bröst. Var på semester i Norge och det enda jag ville var att åka hem. Men min man och jag bestämde att vi ändå skulle tillbringa två veckor där och försöka ...

Ps

Av Maria Rölvåg - 9 juni 2015 00:29

Har inte bloggat på ett tag upptäckte jag nyss hehe. Ähum, ville därför informera er om att jag haft en hel Behå-fri helg och det var befriande så inåt helvete och helt fantastiskt! Gå i frid. Amen å allt det där. Mer behå-fria dagar åt kvinnen. ...

Av Maria Rölvåg - 9 juni 2015 00:19

Sitter och funderar i natten. Jag har arbetat med människor i över 10 år och sagt att vissa öden går in under skinnet på en. Det stämmer verkligen. Men denna gång har ett livsöde gjort en direkt väg och gått rakt in i hjärtat. Och jag blöder. Igen. V...

Av Maria Rölvåg - 29 juli 2014 14:18


Idag är en stor dag, en glädjens dag! För idag har ordet HEN fått en officiell plats i svensk akademis ordlista ??så...jag har vunnit min kamp. Så till se alla rabiata HEN hatare därute, säger jag bara: In your'e face! Haha! Ibland har jag Gud på min...

Ovido - Quiz & Flashcards