Tjarve

Direktlänk till inlägg 16 augusti 2011

Älska dig själv, så kommer du att älska andra

Av Maria Rölvåg - 16 augusti 2011 22:33

Har ett ämne som är högst aktuellt att blogga om, känner jag. Blir så när man ser saker på nära håll och själv har erfarenhet av det.

Svartsjuka.

En svart känsla som sprider svärta omkring sig. Fungerar som ett svart hål gör i universum, suger allt till sig tills allt är utplånat. Men det är om svartsjukan får dominera. Ett visst mått av svartsjuka kan vara positivt. Det ger en spark i baken av och till så att man kan uppskatta det man har och inte ta sin partner för given.


Men när svartsjukan blir dominerande i ett förhållande är det dömt till undergång. Att väva in sin partner i ett nät och begränsa dennes göranden och andra sociala kontakter kan bara skapa olycka. Olycka för den man älskar och också olycka för en själv.

Det gäller att se vad som är hjärnspöken och vad som är sanning när svartsjuka uppstår. Man måste då prata med sin partner och tala om att man känner som man gör. Om svartsjukan tar över tvingas förhållandet till ruinens brant och att det som man minst av allt vill ska ske, kommer då att hända. Det tar slut.


Man måste tag tag i sina egna känslor när det händer och inte försöka kontrollera sin partner. För det handlar om ens egna känslor och inte partnerns. Samtala är ett måste men inte anklaga sin partner. Förklara vad man känner och låta sin partner få bemöta ens argument. Men är man bränd så kommer man per automatik att känna svartsjuka så fort en situation uppstår som påminner om en tidigare händelse och det tolkas som ett hot.


Nyckelord är tillit. Tillit är något som växer fram. Att känna tillit bottnar också i en stark självkänsla och att man tycker att man duger och är värd att älskas. Tycker man inte att man är värd att bli älskad, så kommer man att ta med sig känslan av oduglighet och vara misstänksam i varje förhållande man kommer att ha i livet. Det gäller att jobba med sig själv och försöka förstå varför man känner som man gör och sedan göra något åt det. För det handlar om att man själv ska känna lycka och tillåta sig själv att bli älskad. Man äger ingen annan människa så väljer partnern att vara otrogen så är det så. Men byggs svartsjuka på hjärnspöken måste man ta tag i sig själv för annars kommer man att gå igenom livet och bara vara olycklig.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Rölvåg - 18 september 2015 10:17

Den 7 juli upptäckte jag att jag inte såg ut som jag brukar och hittade en knöl i mitt högra bröst. Var på semester i Norge och det enda jag ville var att åka hem. Men min man och jag bestämde att vi ändå skulle tillbringa två veckor där och försöka ...

Ps

Av Maria Rölvåg - 9 juni 2015 00:29

Har inte bloggat på ett tag upptäckte jag nyss hehe. Ähum, ville därför informera er om att jag haft en hel Behå-fri helg och det var befriande så inåt helvete och helt fantastiskt! Gå i frid. Amen å allt det där. Mer behå-fria dagar åt kvinnen. ...

Av Maria Rölvåg - 9 juni 2015 00:19

Sitter och funderar i natten. Jag har arbetat med människor i över 10 år och sagt att vissa öden går in under skinnet på en. Det stämmer verkligen. Men denna gång har ett livsöde gjort en direkt väg och gått rakt in i hjärtat. Och jag blöder. Igen. V...

Av Maria Rölvåg - 29 juli 2014 14:18


Idag är en stor dag, en glädjens dag! För idag har ordet HEN fått en officiell plats i svensk akademis ordlista ??så...jag har vunnit min kamp. Så till se alla rabiata HEN hatare därute, säger jag bara: In your'e face! Haha! Ibland har jag Gud på min...

Ovido - Quiz & Flashcards